Hvorfor skal en facilitator kunne improvisere?

I går havde Maja fra Levende Læring endnu engang glæden af at undervise på Projektakademiet under Askovfonden på Nørrebro. Denne gang de seje unge mennesker på hold 9.

Hvad må man og hvad må man ikke som facilitator? Der er både noget med at give rum for spontanitet, MEN også styre processen i stramme tøjler, så man ikke ender med at gå over tid. Det er lidt af en opgave!

Det handlede om facilitering og hvad en god facilitator skal kunne.  Det at facilitere en læringsproces kræver nemlig en masse af facilitatoren. Man skal kunne ramme sit publikum, bygge tillid, motivere til deltagelse og skabe mening, førend at god læring kan finde sted. Det kræver nogle gange at man skal kunne tænke hurtigt og ændre sin drejebog, hvis energien kalder på noget andet end det man har forberedt. Kort sagt: at kunne improvisere.

Så teamet skulle igennem diverse improvisationsøvelser. Det både gav en kropslig oplevelse og startede en masse refleksioner om det at kunne mærke rummet, tænke hurtigt, guide energien og “redde” hinanden, når luften er ved at gå ud af bollonen.

IMPROOOO! Team 9 havde ja-hatten på og var meget modige. Det kræver noget at turde improvisere foran andre.

Feedbacken var, at det både var sjovt OG lærerigt.