Unge i Rudersdal får lov til at være sociale opfindere

Hvordan får man unge fra 8. klasse til at engagere sig i lokale sociale udfordringer, arbejde med deres kreativitet og have det sjovt samtidigt?

Dagene startede med en fælles kickoff. Her sidder cirka 250 sociale opfindere to be

Jamen det gør man ved at arrangere en Innovationscamp, som Ung i Rudersdal gjorde d.27. og 28. februar. Maja fra Levende Læring var med til at facilitere en blandt ni workshops over de to dage. Alle ni workshops havde hver sin sociale case, som de unge skulle finde løsninger på.

De sociale rammer skulle være på plads, førend vi kunne gå igang med de kreative ide-processer. Maja prioriterer tryghed i gruppen først

På Majas workshop skulle de unge arbejde med casen: Hvordan kan unge med særlige behov møde andre unge i interessefællesskaber? Dette var en case som Socialpædagogisk Center havde bragt til bordet.

Der blev der arbejdet med teambuilding, leg, innovationsværktøjer og pitch-modeller, som ledte de unge fra løse til konkrete ideer og initiativer, som de kunne pitche for case-ejer Klaus, fra Socialpædagogisk Center, den sidste dag. Så må fremtiden vise, om de bliver realiseret.

Der blev brainstormet mange ideer frem. Opgaven var dernæst at udvælge få og styrke dem i mindre grupper